Brittenpassage
Impressie van de toekomstige Brittenpassage met glazen panelen

Vandaag is de laatste dag van de vervanging van een van de twee tijdelijke treinperrons boven de toekomstige Brittenpassage bij station Amsterdam Zuid. De vervanging heeft slechts 11 dagen geduurd.

Eerder al bouwde Bouwcombinatie Nieuw Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) aan de wanden en liften waarin de (rol)trappen naar dit toekomstige treinperron (voor spoor 3 en 4) komen; het perron is op deze wanden gebouwd.

 

Beloopbaar glas

Eerst werd het tijdelijke perron verwijderd. Daarna is er over de gehele lengte boven de Brittenpassage een stalen constructie gebouwd, die uit liggers bestaat; tussen de liggers zijn betonplaten gelegd. Daar weer bovenop is bewapening en beton aangebracht (naast het gewicht van reizigers moeten de perrons ook het gewicht van de toekomstige perronkappen dragen).

Het nieuwe perron bevat echter ook vakken met panelen van beloopbaar glas, waardoor er meer daglicht de in de Brittenpassage valt. Deze panelen zijn weliswaar lastiger in onderhoud, maar dat woog volgens de opdrachtgever niet op tegen het extra daglicht.

Daarnaast zijn ook de – deels glazen – stijgpunthuisjes op het perron gebouwd (waar de toekomstige trappen in komen), net als de kolommen die de steunpunten vormen voor de toekomstige perronkappen. Deze worden later dit jaar geplaatst.

Het tweede definitieve treinperron (voor spoor 1 en 2) zal op precies eenzelfde manier worden aangelegd. Dit zal gebeuren in de periode van 15 t/m 23 maart.

 

Brittenpassage

De Brittenpassage wordt de nieuwe, tweede reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid; de huidige stationsingang, de Minvervapassage, kan het aantal trein- en metroreizigers nog nauwelijks aan. En dat terwijl de verwachting is dat het aantal OV-reizigers op Amsterdam Zuid in de nabije toekomst alleen maar toe zal nemen.