De Gaasperdammertunnel is sinds maandag 23 november volledig open voor verkeer. Door het openen van de vierde tunnelbuis zijn ook de rijstroken voor verkeer in de richting van het knooppunt Diemen in gebruik.
Met zijn lengte van 3 kilometer is de A9 Gaasperdammertunnel de langste landtunnel van ons land. De tunnel is gebouwd volgens de Landelijke Tunnelstandaard. Er hangen 466 luidsprekers, 140 ventilatoren en er ligt ruim 1000 kilometer aan kabels in de dienstgangen. De tunnel speelt een belangrijke rol in de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Het project is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.
Park op het dak
Op het dak van de A9 Gaasperdammertunnel komt een groot park dat de wijken in Amsterdam-Zuidoost met elkaar verbindt. Daarnaast telt het dak vijfduizend zonnepanelen, die de stroom leveren voor de matrixborden en verlichting van de tunnel.
IXAS
De tunnel is in opdrachtv an Rijkswaterstaat ontworpen en gebouwd door het consortium IXAS, dat gevormd wordt door Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure. IXAS zal tot 2038 ook het onderhoud van de tunnel verzorgen.