Heinenoordtunnel

Op 21 december voltooide Rijkswaterstaat de twee jaar durende renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29. De tunnel stamt uit 1969.

Gedurende dit groot onderhoud heeft RWS alle technische installaties (ventilatoren, camera’s, luidsprekers, kabels) en de systemen om deze installaties te bedienen en te besturen vervangen. Daarnaast heeft de tunnel een middentunnelkanaal gekregen. Deze afgesloten vluchtgang met vluchtdeuren tussen de tunnelbuizen telt twee verdiepingen. De onderste verdieping is de vluchtgang voor weggebruikers, de bovenste verdieping is een dienstgang. Vanuit deze tunnel kon er ook gewerkt worden, terwijl het verkeer door de tunnel reed.

Ook heeft de tunnel nieuwe hulppostkasten, lichtroosters, ledverlichting, afwatering en riolering gekregen en is er bij de zinkvoegen asbest verwijderd. Verder zijn de dienstgebouwen gerenoveerd.

 

Monsterklus

“Na jaren van voorbereiding hebben we als Rijkswaterstaat samen met aannemer Savera III (een consortium bestaande uit Dura Vermeer, Dynniq Nederland BV en SPIE Nederland BV, red.) in twee jaar tijd een monsterklus geklaard. Daar mogen we trots op zijn”, aldus Ronald Nomes op de website van RWS. Nomes is hoofdingenieur-directeur (HID) van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid.

Voor hem was een van de hoogtepunten van het groot onderhoud de bouw van het middentunnelkanaal in slechts 7,5 dag, tijdens de afsluiting in de zomer van 2023. “Werken aan bestaande infrastructuur is complex en vraagt om slim plannen, slim bouwen en slim reizen. Door bijvoorbeeld de nieuwe installaties naast de bestaande op te bouwen, hoefde de tunnel niet maanden achter elkaar dicht.”

Met het afronden van deze renovatie kan de tunnel weer tientallen jaren mee zonder groot onderhoud; het reguliere onderhoud gaat uiteraard door.