Op zaterdag 7 december is de nieuwe snelweg A24, de Blankenburgverbinding, voor verkeer geopend door minister Madlener van IenW. Er is ruim zes jaar gebouwd aan de nieuwe noord-zuid verbinding aan de westkant van Rotterdam.
De Blankenburgverbinding moet leiden tot een betere ontsluiting van het havengebied, de ring van Rotterdam versterken en het verkeer een alternatief bieden om van noord naar zuiden vice versa te komen. Tot dusver was de Beneluxtunnel in de A15 nog de enige ontsluitingsroute om vanuit het Rotterdamse havengebied naar het noorden te komen. De dagelijkse files die daar stonden hinderden de economische activiteiten in het havengebied en in Greenport Westland. Dat leidde tot de aanleg van de Blankenburgverbinding, een veelomvattend project.
De nieuwe snelweg A24 verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. Sinds 2018 bouwden Rijkswaterstaat en bouwconsortium BAAK aan dit project. Nu ligt er een gloednieuwe 3-baanssnelweg met een lengte van 4,5 kilometer, met daarin de Maasdeltatunnel onder rivier het Scheur (Nieuwe Waterweg), de Hollandtunnel onder de Aalkeetpolder en twee nieuwe knooppunten: knooppunt Vlaardingen bij de A20 en knooppunt Rozenburg bij de A15.
Tol betalen zonder tolpoortjes
Voor een rit over de A24 moet tol worden betaald. Dit gebeurt elektronisch, via e-TOL, een innovatief tolheffingssysteem dat kentekens van voertuigen met camera’s boven de weg fotografeert. Weggebruikers kunnen zich aanmelden voor automatisch betalen op e-tol.nl. Het tolbedrag wordt dan na de rit automatisch afgeschreven. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl. Zo’n 240.000 weggebruikers meldden zich al aan voor automatisch tol betalen via MOVE-IZI of Flitsmeister. Binnenkort kan dat ook bij 24toll.
A24/Blankenburgverbinding
Bouwcombinatie BAAK legde in opdracht van Rijkswaterstaat de A24/Blankenburgverbinding aan. In het voorjaar van 2025 voert de aannemer afrondende werkzaamheden uit.
De realisatie van de tolheffing is een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de RDW, die de tol gaat heffen.