De komende jaren zet de overheid zwaarder in op onderhoud van bestaande infrastructuur en juist minder op nieuwe investeringen.
“De komende jaren staan we voor de grootste onderhoudsopgave ooit aan onze wegen, vaarwegen en spoorwegen”, zo laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. Door dit noodzakelijke groot onderhoud is er minder geld beschikbaar voor grote nieuwe investeringen in de Nederlandse infrastructuur.
Wel heeft het kabinet 2,5 miljard beschikbaar om nieuwe woonwijken goed bereikbaar te maken en zo de bouw van nieuwe woningen te stimuleren. Het gaat daarbij om maatregelen op plekken waar op korte termijn nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Het kabinet besluit pas op een later moment om welke projecten het dan precies gaat.
Uitstel onderzoek Lelylijn en Nedersaksenlijn
Vorige week spraken minister Barry Madlener, staatssecretaris Chris Jansen en minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening met de provincies over hun plannen voor de komende jaren. Toen werd onder meer bekend dat het onderzoek naar de komst van de Lelylijn en Nedersaksenlijn wordt uitgesteld, samen met nog meer grote aanlegprojecten in Nederland. Staatssecretaris Jansen: “In het regeerprogramma en het hoofdlijnenakkoord staan de Lelylijn en Nedersaksenlijn opgenomen als belangrijke spoorlijnen. Ik zou daarom graag bij beide projecten een stap vooruit willen zetten. Op dit moment is de tijd daar echter nog niet rijp voor. Met het kabinet hebben we nog geen standpunt ingenomen hoe we het beste verder kunnen gaan met deze twee projecten. Enerzijds hebben we grote ambities en zien we dat beide spoorlijnen van grote meerwaarde kunnen zijn voor Noordelijk Nederland. Anderzijds is er op dit moment geen zicht op de financiële middelen die nodig zijn voor deze projecten. Daarom heb ik met de regionale Noordelijke partijen afgesproken dat we voor het einde van het jaar nog een keer met elkaar om tafel gaan om te spreken over een vervolg voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn.”
Investeringen van bijna 700 miljoen
Het ministerie van I&W gaat wel bijna 700 miljoen euro investeren in de aanpak van wegen en bereikbaarheidsmaatregelen in de regio’s. Dat geld wordt als volgt verdeeld:
- 200 miljoen euro wordt gereserveerd voor het opstarten van wegenprojecten die eerder gepauzeerd werden.
- 206 miljoen euro wordt uitgegeven aan verbeteringen van wegen of aan andere maatregelen die de doorstroming op de weg bevorderen:
- 47 miljoen euro gaat naar maatregelen op de A1/A30 en A4 Haaglanden-N14
- 159 miljoen komt beschikbaar voor maatregelen die knelpunten verminderen, zoals de aanpak van sluipverkeer, het stimuleren van OV en fiets en/of een werkgeversaanpak. Deze maatregelen worden uitgevoerd door de regio’s zelf. Het gaat om de volgende projecten:
- Regio Breda-Tilburg (23 miljoen)
- A2 Deil-Vught (54 miljoen)
- A15 Papendrecht-Gorinchem (16 miljoen)
- A4 Haaglanden-N14 (16 miljoen)
- A1/A28 knooppunt Hoevelaken (€ 50 miljoen)
- 290 miljoen euro wordt gereserveerd voor betere doorstroming op het hoofdwegennet. De komende periode kunnen regionale partners voorstellen doen voor kleine maatregelen die de doorstroming op het nationale weggennet verbeteren. In het voorjaar van 2025 neemt het kabinet definitieve besluiten over maatregelen voor het bevorderen van de doorstroming en het opstarten van gepauzeerde wegenprojecten.
Minister Madlener: “Om Nederland goed bereikbaar te houden moet er fors geïnvesteerd worden in onderhoud, maar óók in aanleg. Projecten die gepauzeerd zijn moeten worden opgestart zodra dat kan, zodat weggebruikers straks weer beter kunnen doorrijden. De auto en dus onze wegen zijn een belangrijke voorwaarde voor het gevoel van vrijheid. Daarom investeren we ook 700 miljoen euro in kleinere maatregelen om de doorstroming op het wegennet en de bereikbaarheid in de regio’s te verbeteren.”
Overigens investeert het kabinet wel – naast de investering van de eerder beschikbaar gestelde 75 miljoen euro voor aanpassingen aan station Meppel – in autowegprojecten in (onder andere) Noord-Nederland: de twee tracés van de N33 (N33 Noord, Appingedam-Eemshaven en N33 Midden, Zuidbroek-Appingedam) worden gecombineerd tot één project
Overige projecten
Verder gaat het project om de A15 te verbinden met de A12 door (begin oktober verklaarde de Raad van State het tracébesluit voor de ViA15 onherroepelijk), is de samenwerkingsovereenkomst voor de MIRT-Verkenning OV-Verbinding Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centrum ondertekend door Rijk en regio Amsterdam, gaan Rijk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag gezamenlijk 550 miljoen euro investeren in de uitbreiding van het metronet van Rotterdam en in de Randstadrail en gaat het Rijk samen met de provincie Limburg aan de slag met de herbestemming van de rijksbijdrage van 36,7 miljoen euro die bedoeld was voor de tram tussen Hasselt en Maastricht. Deze tram komt er niet, maar het geld zal nu onder andere worden besteed aan de overwegveiligheid tussen Maastricht en Eijsden, waardoor er een tweede Drielandentrein kan gaan rijden en de sloop van een oude spoorbrug over de Maas. Daarnaast maakt de provincie afspraken met de gemeente Maastricht over een bijdrage aan een fietsbrug over de Maas. Ook kan er begonnen worden met de aanlegfase van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Met dit project wordt het Wilhelminakanaal geschikt gemaakt voor klasse IV schepen waarmee de bereikbaarheid van het belangrijke knooppunt Tilburg verder wordt vergroot. In Noord-Holland en Noord-Brabant komen er twee pilots voor snelle bussen. Het Bus Rapid Transit is een bussysteem waarbij met hoge frequentie en snelheid wordt gereden. Samen met het Rijk stelt de regio maximaal 2 miljoen euro voor deze pilots beschikbaar.
Naast deze investeringen wil de overheid ook structureel gaan bijdragen aan goede doorfietsroutes. De totale investeringen van afgelopen jaar tot en met 2026 hiervoor bedragen 18 miljoen euro, verdeeld over twaalf projecten over heel Nederland. Doel is dat al deze routes uiterlijk 2028 klaar zijn.