Op zaterdagochtend 12 oktober 2024 heeft een aanvaring plaatsgevonden van een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas. Het binnenvaartschip is daarop gezonken. De brandweer kon de twee bemanningsleden ongedeerd van boord halen. Rijkswaterstaat is bezig het schip te bergen en kan dan bezien wat de schade aan de stuw is.
Door de zware regenval van afgelopen week stond het Maaswater hoger dan normaal. Het binnenvaartschip van 67 meter lang, geladen met zand, kwam door de sterke stroming die het gevolg was van het hoge water in de problemen. Het schip voer stroomopwaarts richting België en met grote vaart tegen de stuw gebotst. Het is gezonken met de achterzijde onder de scheepvaartopening van de stuw.
Waterstand
De stuw Borgharen is door de aanvaring niet volledig te bedienen. Dat betekent dat het waterpeil niet optimaal te beheren is. In het bovenstroomse kanaalpand, russen Borgharen en Maastricht, daalde het waterpeil. Monitoring van de situatie door Rijkswaterstaat, de gemeente Maastricht en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg is vereist, omdat de situatie gevolgen heeft voor woonboten, jachthavens en bedrijven. Door de lage waterstand zijn in Maastricht enkele schepen deels drooggevallen en scheef komen liggen. Een hotelboot is ontruimd.
Rijkswaterstaat brengt een tijdelijke waterkering aan bij Bosscherveld, ten noorden van Maastricht. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water. In aanvulling daarop wordt direct achter de stuw Borgharen een dam van breukstenen aangelegd.
Na de berging van het schip is de stuw weer gesloten en kan het waterpeil in Maastricht weer omhoog gebracht worden.
Bergingsactie
Op zaterdag nog is het schip door twee bergers gestabiliseerd. Voor de berging is zondag een ponton van Rotterdam naar de plaats van het ongeval gesleept. De bergers zetten lieren op dat ponton in om het schip te kunnen optakelen. In de nacht van zondag op maandag zijn de lieren op het ponton gelast en maandag zijn stutpalen geplaatst om het ponton op zijn plaats te houden. De eerste bergingspoging op 15 oktober moest worden gestaakt omdat na een uur een lijn knapte die het ponton met de wal verbond.
[Tekst gaat door onder de foto]
Op 15 op 16 oktober is de laatste zandlading uit het schip verwijderd. De tweede poging het schip te lichten, ingezet op woensdagavond 16 oktober, is mislukt en even na middernacht gestaakt. Bij de derde poging op 18 oktober kwam het schip los, en bij de vierde is het gelukt om het op te takelen en te bergen.
Daarmee is de weg vrij om de stuw te sluiten en de schade aan het kunstwerk op te nemen.