Westerscheldetunnel
Foto: N.V. Westerscheldetunnel

Arcadis en N.V. Westerscheldetunnel hebben een schetsontwerp gereed voor de scheur in de oostbuis van de Westerscheldetunnel. Dat voorziet in een nieuwe wand aan de binnenzijde, over een lengte van 30 meter. Het werk vergt in 2026 een tunnelsluiting van vier maanden.

De in 2003 geopende Westerscheldetunnel is 6,6 kilometer lang en verbindt Zeeuws-Vlaanderen met Zuid-Beveland. De scheur in de oostbuis is tijdens regulier onderhoud ontdekt in december 2022. Onderzoek wees uit dat de scheur er al langer moet hebben gezeten. De tunnel is opgebouwd uit ringen van 2 meter lang; de scheur loopt in de lengterichting van de tunnel over vijftien ringen. Het betreffende tunneldeel ligt niet onder de Westerschelde, maar onder land, vlakbij de uitgang aan de kant van Ellewoutsdijk op Zuid-Beveland.

Onderzoek

Nadat de scheur was ontdekt is een strikte monitoring ingesteld met sensoren en scheurmeters (foto). Die hebben laten zien dat de dat de vervormingen doorgaan. De scheurwijdte is in het laatste jaar nog met 0,6 millimeter gegroeid en bedraagt ondertussen op het breedte punt ongeveer 12 millimeter. Op één plaats is sprake van een breuk in de wapeningsstaven. Onderzoek naar de oorzaak van het euvel wijst in de richting van een combinatie van ongelijkmatige druk van de bovenliggende grond op de kruin van de tunnel en de stijfheid van de tunnel door de stalen verbindingen tussen tunnelsegmenten.

Westerscheldetunnel

Reparatie

Exploitant N.V. Westerscheldetunnel en ingenieursbureau Arcadis hebben nu dus hun schetsontwerp van de reparatie gepresenteerd. Over een lengte van 30 meter krijgt de tunnel een nieuwe wand aan de binnenzijde, met een dikte van 35 centimeter. Belangrijke uitdaging zit in het kabelkanaal onder het wegdek, dat ook leidingen bevat die noodzakelijk zijn voor het in functie houden van de westbuis. Het is dus van belang dat dat kanaal ongemoeid blijft in de hersteloperatie, anders zou ook de westbuis van de tunnel dicht moeten. Daar is in het schetsontwerp een oplossing voor gevonden door de nieuwe ringen niet helemaal sluitend te maken, maar te late afstempelen op het kabelkanaal. Het plan moet nu uitwerking krijgen in een uitvoeringsontwerp en vergunningsaanvragen voordat de exploitant een aannemer kan selecteren. N.V. Westerscheldetunnel wil binnenkort de opdracht verstrekken voor de uitwerking van het definitief ontwerp. De daadwerkelijke ingreep kan dan plaatsvinden in 2026.

Gevolgen

Duidelijk is dat de tunnel, althans de oostelijke tunnelbuis, dan voor enkele maanden dicht moet. Volgens de inzichten van nu zullen dat vier maanden zijn. N.V. Westerscheldetunnel kan nog niet aangeven welke maatregelen in die periode zullen gelden voor afwikkeling van het verkeer. De meest voor de hand liggende opties zijn gedeeld gebruik van de westbuis, ofwel door die in twee richtingen open te stellen, ofwel door alternerend gebruik van de westbuis door de twee verkeersstromen. Het vergt nadere oriëntatie op de mogelijkheden van de ventilatietechniek om daarover een besluit te kunnen nemen.

De kostenraming van de reparatie beloopt 13,5 tot 19,5 miljoen euro. Die kosten komen voor rekening van N.V. Westerscheldetunnel.