Eurostar_map
Beeld Eurostar

‘Eurostar wordt gedwongen Nederland te verlaten.’ Dat schrijft CEO Gwendoline Cazenave in een opiniestuk in het Financieele Dagblad van 18 september. Zij noemt twee factoren die debet zijn aan de overweging om de stekker uit de hogesnelheidslijnen van Amsterdam naar Brussel, Parijs en Londen te trekken. Ten eerste de staat van de HSL-infra, die tot onaanvaardbare snelheidsbeperkingen leidt. Daar komt de renovatie van Amsterdam CS bij, waardoor het station gedurende langere tijd geen passende faciliteiten kan bieden voor de Eurostar.

Tot nu toe is er geen duidelijke indicatie hoelang deze capaciteitsbeperkingen van kracht blijven. ‘Zonder duidelijke afspraken moet Eurostar de treindiensten schrappen’, aldus Cazenave, die benadrukt dat het niet Eurostar is dat Nederland wil verlaten, maar dat de exploitatieomstandigheden in Nederland Eurostar nopen tot dreigend vertrek.

Infraproblemen

Ondanks de renovatieinspanningen om de Nederlandse spoorinfrastructuur te renoveren constateert Eurostar CEO Gwendoline Cazenave verval. Dat leidt, zo schrijft zij in haar FD-artikel (€), tot toenemende betrouwbaarheidsproblemen, capaciteitsbeperkingen en frustrerende vertragingen voor de reizigers. Zo is sinds november 2023 de snelheid op sommige secties van de hogesnelheidslijn teruggebracht van 160 naar 80 kilometer per uur. Oorspronkelijk is de lijn ontworpen voor 300 kilometer per uur, maar problemen met de spoorinfrastructuur maken de verbinding trager dan de bedoeling was.

Deze zomer moest de snelheid van treinen op meerdere plekken van de hogesnelheidslijn (HSL) door het Groene Hart verder omlaag. ProRail meldde dat de onderzoeken naar de ontwerpfouten in de constructies bij tien viaducten tot nieuwe conclusies hadden geleid die daartoe dwongen.

Renovatie Amsterdam CS

Cazenave bespreekt tevens de problemen waarvoor de verbouwing op Amsterdam Centraal haar stelt. Door die werkzaamheden kunnen er tijdelijk geen rechtstreekse treinen naar Londen rijden. Doordat er op Amsterdam CS geen ruimte meer is voor paspoortcontroles moeten reizigers die naar Londen willen overstappen in Brussel. Sinds deze zomer komt daarbij dat de Eurostar in Amsterdam tijdelijk een te kort perron toegewezen heeft gekregen: de trein meet 400 meter; het perron 200 meter. Dat treft niet alleen de trein naar Londen, maar ook die naar Parijs.

Streep door duurzaamheidsambities

‘Zonder toegang tot noodzakelijke infrastructuur worden de verbindingen met Londen en Parijs opgeschort’, stelt Cazenave. ‘Die uitkomst betekent zowel een economische als een ecologische tegenslag.’ Zij doelt op de wens om internationaal treinverkeer te promoten als alternatief voor korte vliegreizen.  

In 2023 reisden 4,2 miljoen passagiers met Eurostar tussen Nederland en Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België. Reizen met Eurostar tussen Amsterdam en Londen stoot 94% minder CO2 uit dan vliegen, aldus de Eurostar CEO. Dat is uiteraard niet de feitelijke milieuwinst; het is immers niet gezegd dat alle reizigers zouden gaan vliegen wanneer er geen Eurostar zou rijden. Dat neemt niet weg dat het schrappen van Eurostarverbindingen een streep door de rekening zou zijn bij pogingen om goede alternatieven voor korte vluchten bieden.