Ingestorte Carolabrucke Dresden
Foto Feuerwehr Dresden

In het Duitse Dresden is in de nacht van 10 op 11 september een brug over de Elbe ingestort. Er is niemand gewond geraakt. Het gaat om de Carolabrücke, die het noordelijk deel van Dresden met het centrum verbindt voor trams, fietsers en voetgangers. Een brugdeel van ongeveer 100 meter is in de rivier gestort.

De brug bezweek door nog onbekende oorzaak, maar de politie gaat uit van een ongeluk. Het was bekend dat de Carolabrug in ‘onvoldoende staat’ verkeerde: een waardering 3,0 tot 3,4 in de Duitse standaard DIN 1076, die het testen en monitoren van bruggen regelt. De bruggenbouwdeskundige van de gemeente Dresden, Holger Kalbe, vermoedt dat corrosie een rol gespeeld heeft. Bij de laatste inspectie, in 2021, zijn corrosieproblemen vastgesteld die nog niet waren verholpen. De renovatie liep vertraging op vanwege financieringsproblemen, en had begin 2025 moeten starten. Onderzoek zal moeten uitwijzen welk aandeel corrosie heeft gehad in het bezwijken van de brug. Het Duitse Openbaar Ministerie heeft ondertussen strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar nalatigheid van de overheid.

Toekomst brug

De Carolabrücke is gebouwd tussen 1967 en 1971. In die tijd hoorde de deelstaat Saksen – waarvan Dresden de hoofdstad is – tot de DDR. De brug bestaat uit drie tegen elkaar aan gebouwde delen: twee voor autoverkeer en een voor trams en langzaam verkeer. De autobruggen waren al gerenoveerd, maar zijn nu wel afgesloten in afwachting van onderzoek naar hun staat en duidelijkheid over de oorzaak van het bezwijken van de derde brug. Bij onderzoek zijn bewegingen in de autobruggen vastgesteld, maar volgens Simone Prüfer, hoofd van Dresdens afdeling Wegen en Civiele Techniek, zijn die niet ernstig. De gemeente heeft nog hoop dat de autobruggen behouden kunnen blijven. Prüfer benadrukt evenwel dat daarvoor 100% zekerheid moet bestaan over de oorzaak van het bezwijken van de derde brug en de veiligheid van de twee resterende rivieroverspanningen.
Het wegverkeer moet gebruik maken van de drie andere bruggen over de Elbe in en rond de stad. Ook het scheepvaartverkeer is nog gestremd.

Sloop

Het afbreken en afvoeren van de brug is direct aangepakt, vanwege het hoogwater dat midden-Europa half september trof. De instorting van de Carolabrücke vond enkele dagen daarvoor plaats en een overstroming zou extra risico’s hebben als puin van de ingestorte brug op drift zou raken. Hulpdiensten werkten samen met het ingezette leger de dag en nacht non-stop door om de brugdelen die in de rivier hingen te versnipperen en per vrachtwagen af te voeren. In de avond van 14 september waren, net voordat het water kwam, de sloop- en opruimingswerkzaamheden aan de Neustädter-zijde voltooid, zodat het gebied onder dat bruggenhoofd ontruimd kon worden. Voor de resterende sloopwerkzaamheden zijn naar schatting nog 11 weken nodig.

Sloop van de Carolabrücke met heel veel materieel. Er is haast in vrbandmet stijgend water.
De sloop van de Carolabrücke is een race tegen de klok in verband met het stijgende water van de Elbe | Foto: still uit reportageTagesschau

Andere bruggen

Er zijn nog twee spoorbruggen en twee autobruggen in Dresden die qua bouw vergelijkbaar zijn met de Carolabrücke. Die worden ook nader onderzocht. Volgens de stad ligt de focus op voorgespannen betonbruggen die vóór 1993 zijn gebouwd.