Zuidasdok
Vertegenwoordigers van betrokken contractpartijen bij de Zuidasdok-maquette.

VolkerWessels Infra heeft opdracht gekregen voor het ontwerp en de realisatie van de tunnel in de A10 Zuid. De tunnel is een cruciaal onderdeel van het programma Zuidasdok.

VolkerWessels Infra gaat samen met opdrachtgever Zuidasdok het ontwerp van de tunnel onder de A10 Zuid in een bouwteam uitwerken. Dat gebeurt in de komende tweeëneenhalf jaar. Daarna, in 2027, start de realisatie. Het project moet rond 2034 worden opgeleverd.
Tijdens de realisatie blijft het projectgebied zoveel mogelijk in functie. De gekozen bouwmethoden, die de uitvoeringsrisico’s minimaliseren en rekening houden met de complexe omgeving, hebben een belangrijke rol gespeeld bij de keuze voor de winnende bouwcombinatie.

Alle kennis en kunde onder één dak

VolkerWessels Infra bestaat uit de VolkerWessels ondernemingen KWS, Van Hattum en Blankevoort, VSF en Vialis. Het bedrijf heeft alle benodigde kennis en kunde in huis voor zowel het ontwerp als de realisatie. Zo neemt Van Hattum en Blankevoort het projectmanagement en de civiele betonwerkzaamheden voor haar rekening, is KWS de specialist in logistiek en werkzaamheden aan grond en wegen, pakt VSF de specialistische funderingstechnieken en wanden/dak-methode onder overdruk op en is Vialis verantwoordelijk voor de (tunnel)technische installaties.

Technisch hoogstandje

Het tunnelsysteem heeft een lengte van ruim een kilometer en bestaat uit een noordelijke en een zuidelijke tunnel. De nieuwe tunnelbuizen komen tussen de bestaande bebouwing en aan weerszijde van station Amsterdam Zuid. De beperkte ruimte voor werkzaamheden en logistiek, gecombineerd met de noodzaak om veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen, maakt dit project technisch een uiterst complexe opgave.

Belang van de tunnel in de stad

De tunnel maakt het mogelijk om de A10 te verbreden naar 2×6 rijstroken, waarbij doorgaand verkeer gescheiden wordt van lokaal verkeer. Dat verbetert de verkeersdoorstroming aanmerkelijk. De tunnel maakt het mogelijk om het station Amsterdam Zuid in de toekomst uit te breiden aan de zuidzijde van de A10. Dat verbetert internationale verbindingen en ontlast Schiphol en Amsterdam Centraal. Met de bouw wint Amsterdam bovengronds meer dan 100.000m2 openbare ruimte.

Zuidasdok

Zuidasdok is één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en van het noordelijk deel van de Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer. Zuidasdok is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.