Een in Nederland ontworpen en geproduceerde beweegbare brug vertrekt binnenkort als bouwpakket in containers naar Zuid-Amerika om daar in elkaar gezet te worden. Een heel bijzonder project voor bruggenspecialist ipv Delft, die de brug ontwierp.
De brug is er één volgens het principe van de Hollandse Brug, een standaard beweegbare brug ontwikkeld om voorbereidingstijd en engineering bij nieuwe beweegbare bruggen aanzienlijk te vereenvoudigen. Gerhard Nijenhuis van ipv Delft: “Een beweegbare brug vereist veel meer voorbereiding dan een vaste brug. Bovendien is de technische uitwerking complexer. Tegelijkertijd kunnen veel elementen bij de meeste beweegbare bruggen hetzelfde zijn.” Zijn bureau ontwikkelde daarom een standaard beweegbare brug die de opdrachtgever aanzienlijk ontzorgt en snelle realisatie mogelijk maakt.
De opdracht vanuit Colombia vroeg uiteraard wel om maatwerk aanpassingen van de Hollandse Brug. Samen met de staalaannemer bedachten de ontwerpers een bouwpakket-versie van het systeem. De maatvoering van zeecontainers was daarbij leidend. Dit betekent onder meer dat het stalen val in drie stroken is opgedeeld. Alle stalen onderdelen passen in drie zeecontainers.
Op locatie in Zuid-Amerika bouwen lokale aannemers de landhoofden, tussensteunpunten en de vaste aanbruggen. Het beweegbare deel van de brug arriveert daarna vanuit Nederland: hameitorens, balanspriemen, hekwerken voor de gehele brug, slagboomkasten, slagbomen en het 12 meter lange beweegbare brugdek (val). Om een goede aansluiting te garanderen, maakt de staalbouwer een raamwerk voor de bovenzijde van de betonnen onderbouw.
In Nederland realiseerde ipv Delft al meerdere beweegbare bruggen volgens het standaard ontwerp van de Hollandse Brug, onder meer in Emmeloord en Almere.