Van Brienenoordbrug
Foto Rijkswaterstaat

De mislukte aanbesteding van de renovatie van de Van Brienenoordbrug is geëvalueerd. Minister Harbers van IenW heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de bevindingen. Het zijn met name de risicoramingen ten aanzien van bouwtijd en kosten geweest die een wig dreven in het vertrouwen tussen opdrachtgever Rijkswaterstaat en het enige consortium dat in de markt was voor de renovatie. Na opdeling van van het project zal Rijkswaterstaat eerst een aanbesteding voor de brugklep in de markt zetten.

Eind januari maakte Rijkswaterstaat bekend dat de renovatie van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam vier jaar vertraging ondervindt door een mislukte aanbesteding. De enige bouwcombinatie die op het project had ingetekend, bestaande uit Dura Vermeer, Mobilis en Hollandia Services, had zich teruggetrokken. De aanbesteding moet over en daarbij zal het renovatieproject in stukken worden opgedeeld, zoals ook geadviseerd door de onderzoeker.

Omvang renovatie

De bogen van de Van Brienenoordbrug in de A16 dateren van respectievelijk 1965 en 1990. De renovatie van de brug over de Nieuwe Maas behelst de brugklep, de boogbruggen en ook het bewegingswerk, zoals motoren. Daarnaast komt er een nieuw, uniform systeem voor bediening, besturing en bewaking van beweegbare bruggen. De renovatie van de brugklep, het beweegbare deel van de brug, komt nu als eerste aanbesteding in de markt.

Procesevaluatie

De evaluatie vanhet mislukte aanbestedingstraject voor de gehele renovatie is door minister Harbers van IenW naar de Tweede Kamer gestuurd. Het onderzoek is in opdracht van Rijkswaterstaat uitgevoerd door Ponton Bouwconsultancy. De onderzoeker identificeert na gesprekken met alle betrokken partijen vier hoofdoorzaken van de crash:

  1. Rijkswaterstaat heeft de projectkosten onderschat;
  2. De aannemerscombinatie heeft ruim begroot en risico’s in hoge mate ingeprijsd door het gebrek aan concurrentie (één gegadigde). Dit kwam door de contractkeuze UAV-GC, een beperkte interesse van de markt en beperkende randvoorwaarden;
  3. Het aanbestedingsproces was onvoldoende effectief in het beheersen van de prijs in het scenario van één gegadigde en door verstoringen gedurende het proces;
  4. Het projectbudget is nooit bijgesteld. In 2021 is voor het project € 674 mln beschikbaar gesteld (omgerekend naar prijspeil 2023). In 2022 is vervolgens in de begroting van het VenR programma een extra reservering opgenomen van € 106 mln gelet op het (hoge) risicoprofiel van het project. Dat volstaat niet.

Rijkswaterstaat heeft per gesignaleerde hoofdoorzaak een schriftelijke reactie gegeven, die eveneens door minister Harbers aan de Kamer is toegestuurd. Daarin erkent RWS de geïdentificeerde problemen en staat telkens een toelichting op het ontstaan en de context ervan.

Nieuwe aanpak

Het advies van de onderzoeker is om het renovatieproject op te knippen en de delen opnieuw aan te besteden. Dat lag al in de verwachting, en Rijkswaterstaat heeft daar ook op voorgesorteerd. Inmiddels bevestigt RWS dat de eerste tender die in de markt wordt gezet de brugklep betreft, omdat van dat brugonderdeel de renovatie het meest urgent is.

De gecrashte aanbesteding leidt tot vier jaar vertraging, en dat heeft nog een gevolg. De brugbogen zijn enkele jaren geleden onderzocht op constructieveiligheid tot aan de renovatie die voorzien werd in 2026-2028. Voor die periode werden de bogen goeggekeurd. Er moet nu aanvullend onderzoek plaatsvinden om te toetsen of de bogen zonder extra maatregelen hun nieuw te plannen renovatie kunnen halen. Op basis daarvan kan het onderhoudsregime worden aangepast.

Rijkswaterstaat bevestigt in zijn reactie tevens dat het op zoek is naar een passender contractvrom dan UAV-GC. Welk alternatief daarvoor in aanmerking kankomen is tot dusver onbekend. Ook de aanbeveling een kleiner projectteam te vormen wordt ter harte genomen. In zijn brief aan de Kamer merkt minister Harbers op dat de vernieuwing en renovatie van de Van Brienenoordbrug, ook in de nieuwe aanpak, een complexe en risicovolle opgave blijft die om een adequate beheersing vraagt.

 

>  Download hier het rapport ‘Evaluatie aanbesteding Van Brienenoordbrug’

>  Download hier de reactie van Rijkswaterstaat op het evaluatierapport