Rijkswaterstaat gunt het onderhoudscontract voor het Noordzeekanaalgebied aan de combinatie SAEM (BAM Infra Nederland en Spie Nederland B.V.). Het basisonderhoudscontract Noordzeekanaal (BOC-NZK) omvat het standaard verzorgend onderhoud en het klein variabel onderhoud van de natte corridor in het Noordzeekanaalgebied. Het betreft een contract voor 6 jaar met een optie voor nog 4 jaar.
Het projectgebied loopt van IJmuiden tot het Buiten-IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal. Onderdeel van het contract zijn alle kunstwerken in het Noordzeekanaal en de zijkanalen, waaronder het gemaal en de spuisluizen IJmuiden, sluizencomplex Schellingwoude, de Buitenhuizerbrug en de Amsterdamsebrug. Rijkswaterstaat heeft deze complexe opgave in een tweefasencontract gegund, waarbij de nadruk ligt op integrale samenwerking met de combinatie SAEM.
Frank van der Hell, projectmanager Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: ‘De onderhoudsopgave in dit areaal is zo complex en zo groot dat we daarvoor op zoek zijn gegaan naar een andere manier van samenwerken. Die verregaande samenwerking gaan we aan met BAM en SPIE. Zij betrekken daar ook andere partners bij ter versterking van de kennis. Hiermee zijn we in staat zijn om de complexe opgave die er ligt, aan te kunnen. Kortom, een grote kans!’
Fase I
Met de toekenning van het basisonderhoudscontract aan Combinatie SAEM, is fase I gestart. In deze fase geven RWS en SAEM het concept BOC-NZK vorm, tot een volledig contractdossier. Zo worden alle kwaliteitsdocumenten samen uitgewerkt en de definitieve prijs voor de uitvoeringsfase bepaald. Dit alles met als doel om gezamenlijk tijdig gesteld te staan voor de uitvoering, die in fase 2 gebeurt.
Fase I dient ook als een transitiejaar, waarin SAEM 1 jaar samenwerkt met de huidige onderhoudsaannemer. Dit stelt SAEM in staat om ervaring op te doen met het gebied en een duidelijk beeld te krijgen van de onderhoudsopgave.
Medio juli 2025 start de uitvoering van dit onderhoudsproject. Het sluizencomplex bij IJmuiden, inclusief de assets in het Noordzeekanaal, is verouderd, waardoor er een grote en uitdagende vernieuwings- en renovatieopgave ligt. Naast grote scheepvaart maakt ook pleziervaart (aan de Amsterdam-kant) gebruik van het Noordzeekanaal.
Complete puzzel leggen
Jaap van den Elshout, projectmanager BAM Infra Asset Management en Joost Kruis, projectmanager van SPIE zien elkaars toegevoegde waarde: “BAM en SPIE vullen elkaar goed aan en werken beiden al jaren in dit areaal, BAM op het project zeesluis IJmuiden en SPIE vanuit het lopende contract. Binnen dit contract Noordzeekanaal vinden we elkaar op de ambitie in datagedreven assetmanagement waarin we beiden puzzelstukjes hebben om de complete puzzel te leggen.”