fietspad

Het Rijk stelt 18 miljoen euro beschikbaar voor betere fietsinfrastructuur. Provincies en vervoerregio’s kunnen een aanvraag indienen, met name voor de aanleg van doorfietsroutes. De toekenning van de gelden vindt dit najaar plaats. Bij de beoordeling van aanvragen telt vooral mee hoe de doorfietsroute bijdraagt aan de groei van de combinatie fiets-ov en aan betere verkeersveiligheid.

IenW investeert voor het eerst structureel in doorfietsroutes: 6 miljoen euro per jaar. Er komt tegelijkertijd  budget voor drie jaar vrij. Dit plan volgt op een investering uit 2022 van 780 miljoen om nieuw te bouwen woningen voor fietsverkeer te ontsluiten. Dat gaat om fietsroutes naar stations, de bouw van stallingsfaciliteiten bij stations, en nieuwe fietstunnels en -bruggen.

Uitbreidingsplannen

Doorfietsroutes zijn brede, comfortabele fietspaden die stedelijke en landelijke gebieden met elkaar verbinden. Ze verbeteren de toegankelijkheid van woon-werklocaties en moedigen mensen aan om vaker de fiets te pakken. Nederland heeft nu ongeveer 750 kilometer aan doorfietsroutes: brede en comfortabele fietspaden die zowel stedelijke als landelijke gebieden met elkaar verbinden. Daar moet in de komende zes jaren 1.400 kilometer bij komen. Uit onderzoek van Tour de Force blijkt dat veel regio’s plannen hebben voor doorfietsroutes.

Stimuleren fietsmobiliteit

Fietsmobiliteit is gunstig voor de gezondheid, het milieu en filedruk, maar ook kostenefficiënt, zowel voor de fietser als voor de overheden die verantwoordelijk zijn voor infrastructurele faciliteiten. Doorfietsroutes passen naadloos binnen het bredere beleid van het Rijk om duurzame mobiliteit te bevorderen, benadrukte staatssecretaris Heijnen. Of het stimuleren van fietsen een vervolg krijgt onder het komende kabinet is niet duidelijk. De fiets en verkeersveiligheid komen niet aan de orde in het hoofdlijnenakkoord van BBB, NSC, PVV en VVD.