brug A7 Purmerend
De brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend | Foto Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat start op maandag 8 april met het versterken van de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend. De werkzaamheden, die vijf maanden gaan duren, betekenen een flinke ontregeling van de verkeersdoorstroming en de bereikbaarheid van de regio.

Tijdens een inspectie in oktober 2022 bleek dat de steunpunten van de brug niet meer voldoen aan de eisen voor gebruik door het huidige zware verkeer. Vrachtwagens zwaarder dan 30 ton moeten sindsdien omrijden. Dura Vermeer herstelt in opdracht van Rijkwaterstaat de constructieve draagkracht van de brug door hem met extra wapening te versterken. Het herstelwerk leek aanvankelijk acht maanden te vergen, maar na protesten van bedrijven uit de regio is extra budget vrijgemaakt om de renovatie versneld uit te voeren.

Grote hinder

Tijdens de werkzaamheden krijgt de brug versmalde rijstroken in beide richtingen. Ook worden er meerdere toe- en afritten van de snelweg A7 in de omgeving van de brug afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingsroutes en fors extra reistijd. Dit geldt niet alleen voor de A7, maar ook voor omliggende provinciale en regionale wegen.

Daarnaast gaat er tijdens de werkzaamheden een nieuwe gewichtsbeperking van 25 ton van kracht op de brug. Er moet dus meer vrachtverkeer omrijden dan tot nu toe. Deze beperking is in de eerste week onvoldoende gedisciplineerd nageleefd. Voorafgaand aan de werkzaamheden zijn sensoren geplaatst die meten hoe zwaar het verkeer is dat over de brug rijdt. Uit de meetgegevens blijkt dat er dagelijks honderden te zware vrachtwagens over de brug rijden. Dit ondanks handhaving en oproepen via Transport en Logistiek Nederland. Rijkswaterstaat overweegt daarom extra maatregelen, zoals een verdergaande gewichtsbeperking of zelfs een algeheel vrachtwagenverbod.

Autoverkeer reduceren

Vanwege de verwachte vertraging probeert Rijkswaterstaat zo veel mogelijk mensen over te halen niet of minder in de auto te stappen. Becijferd is dat de gemiddelde vertraging van 60 minuten halveert wanneer 20 procent de auto laat staan door bijvoorbeeld thuis of elders te werken, te carpoolen, of het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken. In overleg met gemeenten, provincies, werkgeversorganisaties, transportsector en andere betrokken partijen is een regeling gemaakt die weggebruikers tijdens de werkzaamheden een NS Altijd Voordeel abonnement aanbiedt of een beloning in geld. De website waarop forensen kunnen kijken of ze in aanmerking komen voor een NS-kortingskaart om de file te vermijden op de A7, is nog juist voor de aanvang van de werkzaamheden op 5 april live gegaan.

Claim voor compensatie

In de hele regio proberen bedrijven en instellingen zich aan te passen, maar alternatief vervoer is vanzelfsprekend niet overal een reële optie. Het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn, met nevenvestigingen in de regio, heeft inmiddels bekendgemaakt een claim te hebben ingediend bij Rijkswaterstaat. Het ziekenhuis vreest schade door productieverlies en doet daarom een beroep op de ‘financiële regeling nadeelcompensatie’. Dergelijke claims worden per stuk beoordeeld op de vraag of het nadeel van de claimant buiten het normale ondernemersrisico van de claimant valt.