Voor 2024 staan er voor ProRail meer werkzaamheden dan ooit op het programma. De spoorbeheerder presenteerde op 4 maart zijn werkplanning. Aan de ruim 400 (grotere en kleinere) projecten werken dit jaar ruim 9000 mensen. Vaak in de nacht, maar ook steeds vaker overdag, waardoor hinder voor reizigers onvermijdelijk is.
ProRail meldt dat het werk wordt uitgevoerd tussen al het treinverkeer door, rekening houdend met wegwerkzaamheden van Rijkswaterstaat, evenementen en vakanties. Dat betekent volgens de spoorbeheerder elk jaar weer een enorme puzzel, die minutieuze voorbereidingen vergt.
Werkstromen combineren
ProRails ceo John Voppen maakte bij de presentatie van de werkplanning duidelijk dat er werkstromen samenkomen: “Ons spoor stamt veelal van vlak na de Tweede Wereldoorlog en gaat zo’n veertig jaar mee. Nu zijn we tachtig jaar verder en is er dus op veel plekken een tweede ronde groot onderhoud nodig. Tegelijkertijd willen we het spoornetwerk uitbreiden voor meer en beter treinverkeer. Deze werkstromen willen we combineren, want daarmee zorgen we voor minder hinder. En combineren van onderhoud en uitbreiding is in kosten efficiënter.”
Meer werk overdag
In juni dit jaar laat ProRail werkzaamheden uitvoeren in en rond Leeuwarden. Dat werk wordt voor een groot deel buiten de vakanties uitgevoerd. Ook op andere plekken gaat de spoorbeheerder vaker tijdens kantoor- en schooluren aan het werk. Vorig najaar deed ProRail dat bijvoorbeeld rond Rotterdam Centraal en station Schiphol. Ondanks dat het bedrijf weet dat meer reizigers hier hinder van ondervinden, doen het dit bewust: “Als we uitsluitend in het weekend en de vakantieperiodes aan het spoor zouden werken, dan is er op die momenten te veel werk om uit te voeren en zijn er onvoldoende mogelijkheden voor alternatief vervoer.”
Personeelsgebrek
De krapte op de arbeidsmarkt maakt de puzzel die ProRail moet leggen nog lastiger. Vorig jaar stopten er bijvoorbeeld zes weken lang geen treinen op de stations Oudenbosch en Zevenbergen omdat door personeelsgebrek bij de aannemer enkele wissels niet op tijd konden worden verwijderd, waardoor onveilige situaties konden ontstaan. Het spoorbeveiligingssysteem ‘dacht’ namelijk dat de wissels wel waren weggehaald, terwijl dat niet het geval was.
Betere arbeidsomstandigheden
“Het is een verantwoordelijkheid voor iedereen in de spoorsector om de stap te zetten naar meer dagwerk. Vooral onderhoud wordt nog veel ’s nachts uitgevoerd en dat moet meer overdag voor betere en meer aantrekkelijke arbeidsomstandigheden. En ja, door meer overdag te gaan werken is het ook onvermijdelijk dat de reiziger daar hinder van gaat ondervinden. Dat wil ik hen best uitleggen”, aldus Voppen.
Lijst van werkzaamheden
De werkzaamheden zijn over het gehele land verspreid. Van sommige werkzaamheden gaan reizigers en omwonenden volgens ProRail weinig merken, maar andere (onderhouds)projecten zullen veel meer impact hebben. Op zijn website heeft de spoorbeheerder een lijst van werkzaamheden gepubliceerd die is gebaseerd op planningen zoals ze op 1 maart bekend waren. Deze kunnen mogelijk nog veranderen.