Lichte elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Deze voertuigen bieden volgens Breda University of Applied Sciences (BUas), Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en Technische Universiteit Eindhoven (TUE) kansen voor de verduurzaming van mobiliteit. Daarom hebben deze drie kennisinstellingen samen met publieke en private partners het zogeheten LEVerage-project opgericht.
De lichte elektrische voertuigen (LEV’s) – bijvoorbeeld e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto’s – zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. Bovendien zijn LEV’s efficiënt en worden ze als prettig ervaren door gebruikers. In de stad, maar ook als voor- en natransport van openbaar vervoer. Er zijn echter ook flinke uitdagingen, zoals overlast van deelscooters in steden en veiligheidsproblemen op fietspaden door toegenomen snelheidsverschillen.
Samenwerkingscontract
Voor het benutten van de potentie van deze vormen van mobiliteit is lef nodig, zo bleek tijdens de kick-off van het LEVerage-project op 27 februari in Breda. Daar zetten achttien partners hun handtekening onder het samenwerkingscontract voor het project. Het doel van het LEVerage-project is de potentie van LEV’s voor het verduurzamen van de mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van de stedelijke regio’s in Nederland.
Vier onderzoeksgebieden
De partners in het project tekenden voor ‘effectieve samenwerking en kennisuitwisseling’ en een ‘praktijkgerichte aanpak’. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het LEVerage-consortium richt zich op vier belangrijke onderzoeksgebieden:
• De effecten van LEV’s op autobezit en -gebruik. Bijvoorbeeld: in hoeverre en voor welke doelgroepen kunnen LEV’s een alternatief bieden voor een eerste of tweede auto?
• De integratie van LEV’s in het bestaande mobiliteitssysteem. Bijvoorbeeld: hoe kunnen LEV’s worden gebruikt om de reis van en naar OV-haltes en treinstations te verbeteren?
• De impact van LEV’s op verkeersveiligheid en beleving. Bijvoorbeeld: welke invloed hebben LEV’s op de veiligheid en beleving van fietsers en hoe houden we onze fietspaden veilig?
• Het ontwikkelen van nieuwe handelingsperspectieven en de ontwikkeling van beleid voor overheden en belanghebbenden. Bijvoorbeeld: hoe komen we van de huidige regulering naar een proactieve samenwerking tussen aanbieders van deelmobiliteit, vervoerders en overheden?
Demo’s
De kick-off van het project bij Breda University of Applied Sciences trok vijftig mensen. Tijdens de bijeenkomst werden ook demo’s gegeven waarbij de aanwezigen de kans kregen om zelf de nieuwste LEV’s uit te proberen.