Hubertustunnel
De Hubertustunnel (foto: Pvt pauline/CC).

De renovatie van de Hubertustunnel en Hubertusviaducten zullen worden uitgevoerd door Strukton Infrastructure Specialties. De gemeente Den Haag gunde de opdracht van circa 66,7 miljoen euro aan deze dochter van Strukton.

De 1600 meter lange Hubertustunnel is onderdeel van de Noordelijke Randweg bij Den Haag en is sinds 2008 in gebruik. “Na bijna vijftien jaar dagelijks gebruik is de tunnel toe aan een grote renovatie”, stelt de gemeente Den Haag. “Er zijn regelmatig storingen. Verschillende installaties en systemen zijn aan het eind van hun levensduur en aan vervanging toe. Dat geldt ook voor de tunnelwanden en het asfalt.”

Jaar lang volledig dicht

De Hubertustunnel wordt tussen januari 2025 en eind april 2026 voor maximaal 1 jaar volledig afgesloten voor al het verkeer. Door de Hubertustunnel helemaal af te sluiten, kan het werk zo veilig en zo snel mogelijk gedaan worden. Strukton vervangt volgend jaar het besturings- en bewakingssysteem van de tunnel en de ventilatie. Verder zijn verschillende verkeersinstallaties, zoals afsluitbomen en verkeerslichten, aan vervanging toe en moet er ledverlichting in de tunnel worden aangelegd. Ook herstelt Strukton de tunnelwanden en plaatst het bedrijf hittewerende bekleding in de toeritten. De aanbesteding omvat bovendien het meerjarig onderhoud aan de tunnel voor de komende vijftien jaar.

Hubertusviaducten

Tegelijk met de renovatie van de Hubertustunnel zijn er ook werkzaamheden aan de Hubertusviaducten, die tussen 1968 en 1970 zijn gebouwd. Strukton vervangt bij deze viaducten beschadigde opleggingen, herstelt betonschade en hekwerken en plaatst een lage barrier tussen de rijbanen. Ook wordt de weg opnieuw geasfalteerd. Voor al deze werkzaamheden hoeven de Hubertusviaducten niet helemaal dicht. In beide rijrichtingen blijft een rijbaan open voor het verkeer.

Hubertustunnel