Deze maand is aannemer BAM gestart met het weghalen van struiken en bomen om ruimte te maken voor de aanleg van een tijdelijk spoor in Vught. Het bestaande spoor wordt daar de komende jaren verdiept aangelegd. Met het tijdelijke spoor ten westen van het huidige spoor maakt de aannemer ruimte vrij om de verdiepte ligging te kunnen bouwen.
Om het tijdelijk spoor, de verdiepte ligging en de geluidsschermen te kunnen plaatsen, moeten er bomen worden gekapt. ProRail heeft hiervoor een kapvergunning aangevraagd. Als eerste worden de bomen en struiken gekapt die nodig zijn voor de bouwwerkzaamheden van het tijdelijk spoor.
Broedseizoen
Niet alle bomen worden gelijktijdig gekapt. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met het broedseizoen. De bomen voor het tijdelijk spoor worden vanaf medio januari 2024 gekapt. Op 8 januari is begonnen met het weghalen van de struiken en op 15 januari start vervolgens de bomenkap. De werkzaamheden zullen in totaal 6 tot 8 weken duren. De bomen voor de verdiepte ligging en de geluidsschermen langs de spoorlijn naar Tilburg, worden later gekapt. Deze werkzaamheden starten vanaf januari 2026.
Monumentale eiken
Tijdens de kap worden enkele verkeersomleidingen ingesteld. En enkele bomen bij de N65 worden in de nacht gekapt, omdat de wegafsluiting op de N65 overdag niet mag plaatsvinden. De treinen blijven gedurende deze periode gewoon rijden. “Ondanks het feit dat er een kapvergunning is verleend, hebben we nog verder onderzoek gedaan welke bomen er toch behouden zouden kunnen blijven”, zegt ProRail. “Uit dit onderzoek blijkt dat er zes monumentale eiken behouden kunnen blijven.”
Herplant
Binnen het Tracébesluit voor PHS Den Bosch – Vught is vastgelegd dat er compensatie (herplant) moet plaatsvinden voor de gekapte bomen binnen het plangebied. Hiervoor is een termijn opgenomen van tien jaar na de kapwerkzaamheden. De aanplant gebeurt vooral op de plekken waar het tijdelijke spoor komt te liggen. Daardoor kan er pas met de aanplant gestart worden nadat het tijdelijke spoor verwijderd is. Dit zal omstreeks 2029 of 2030 zijn.
Knooppunt op de schop
Het spoorknooppunt bij Vught, waar de sporen tussen Eindhoven en Den Bosch en Tilburg en Den Bosch samenkomen, gaat de komende zes jaar ingrijpend op de schop. Er wordt een extra – vierde – spoor gebouwd, tussen Den Bosch en Vught, tot aan de aftakking van het spoor richting Tilburg. In Vught wordt het spoor deels verdiept aangelegd en er komt een vrije kruising van de sporen: het spoor uit Tilburg kruist de verdiept gelegen sporen van en naar Eindhoven bovenlangs. Verder staat er een ‘omkering’ van de kruising van de N65 en het spoor op de planning: waar nu de N65 onder het spoor door gaat, gaat deze weg straks over het verdiepte spoor heen.
Historisch stationsgebouw
Bovendien worden er twee onderdoorgangen onder het spoor gebouwd. Eén voor fietsers en voetgangers en één voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Op die plaatsen ligt het spoor niet verdiept. Ook worden enkele huidige spoorwegovergangen door de verdiepte ligging van het spoor ‘ongelijkvloers’: het spoor gaat daar straks onder de wegen door. Er komt bovendien een extra overgang voor fietsers en voetgangers, ter hoogte van het station. Ook dat station ondergaat een ingrijpende verandering. Er wordt een verdiept gelegen station gebouwd en het huidige, historische stationsgebouw blijft behouden, maar wordt wel verplaatst. Het gebouw krijgt een centrale plaats in het nieuwe stationsgebied.