“De komende tijd gaan er zo’n 400 nieuwe emissievrije vrachtwagens de weg op in ons land. Batterij- of waterstofelektrisch.” Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een persbericht over de subsidieregeling voor de aanschaf van een schone vrachtwagen (AanZET), die in één dag overtekend werd. Echter: voor waterstof was er geen enkele aanvraag. Alle subsidie gaat naar accu’s.
Dat blijkt uit onderzoek van de nieuwssite nu.nl, die de cijfers opvroeg bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De RVO behandelt de subsidieaanvragen. Een jaar geleden werd er nog subsidie aangevraagd voor negen waterstoftrucks, 3 procent van het totaal aantal aanvragen.
Extra waterstoftankstations
Er lijkt onder de vervoerders in Nederland dus weinig belangstelling voor waterstof. Toch wil het ministerie van IenW blijven inzetten op infrastructuur voor waterstoftrucks. Staatssecretaris Vivianne Heijnen trekt volgend jaar 22 miljoen euro uit om vijf tot tien extra waterstoftankstations op te tuigen. Volgens het ministerie zijn zulke tankstations nodig voor vrachtwagens die langere afstanden rijden. Die zouden niet altijd op een batterij kunnen rijden. Het ministerie verwacht daarom wél interesse in de subsidie voor waterstoftankstations.
Overtekend
Een emissievrije vrachtwagen is veel duurder in aanschaf dan een vrachtwagen op diesel. Dankzij de subsidieregeling AanZET kunnen ondernemers tot maximaal 60 procent van de meerprijs aan subsidie en belastingvoordeel krijgen. Om het MKB een extra steuntje in de rug te geven, krijgen kleine ondernemers een hoger subsidiepercentage dan grote ondernemingen. De regeling was dit jaar dermate populair, dat het totale budget voor 2023 in één dag overtekend is. Er werd namelijk voor ruim 120 miljoen euro subsidie aangevraagd, terwijl er ‘slechts’ 30 miljoen euro beschikbaar was. Met dat subsidiebedrag komen er ongeveer 400 emissievrije vrachtwagens op de weg, wat betekent dat er ongeveer 1200 aanvragers achter het net visten.
Extra geld
Staatssecretaris Heijnen: “Het is mooi dat er zoveel bereidheid is in de sector om over te stappen naar een emissievrije vrachtwagen. Nederlandse ondernemers zijn hard op weg als het gaat om verduurzaming van het wagenpark, en daar ben ik oprecht trots op. Tegelijk zie ik dat de wil om met subsidie over te stappen groter is dan het budget dat ik heb. Daarom ga ik kijken of ik hier extra geld beschikbaar voor kan stellen. Want elke schone kilometer die we nu maken is wat mij betreft pure winst.”
Zero-emissiezones in steden
Vanaf 1 januari 2025 mogen steden zero-emissiezones invoeren. Dat zijn gebieden in en rond stadscentra waar vanaf 2025 alle nieuwe vrachtwagens en bestelbussen emissieloos rijden. 28 Steden hebben inmiddels aangegeven een zero-emissiezone in te gaan voeren. Het doel van dit beleid is om steden leefbaarder en de lucht schoner te maken en om vanaf 2025 ieder jaar 1 megaton CO2 minder uit te stoten. Voor bestaande bestelbussen en vrachtwagens gelden landelijke overgangstermijnen, van maximaal vijf jaar. Daarnaast geldt een aantal uitzonderingen voor bijzondere voertuigen waar nog geen zero-emissie alternatief voor bestaat.