Sterk, flexibel, kostenefficiënt en beter leefklimaat
Het Kralingse Bos in Rotterdam krijgt dit voorjaar de eerste lichtgewicht 3D-geprinte brug van vezelversterkte kunststof (VVK) in Nederland. Royal HaskoningDHV, de gemeente Rotterdam en DSM Additive Manufacturing werken samen aan het ontwerp en de bouw. De 3D-geprinte brug is de voorbode van het soort innovatieve oplossingen dat zeer welkom is voor de miljardenopgave waarvoor Nederland staat als het gaat om renovatie en vervanging van bruggen in de komende decennia. “Het is niet alleen een brug naar de overkant, maar ook naar een circulaire toekomst.”
OTAR ging over dit onderwerp in gesprek met Maurice Kardas, Manager Business Development en Additive Manufacturing bij Royal HaskoningDHV en Mozafar Said, Assetmanager bruggen bij de gemeente Rotterdam. “Wil je zo’n opgave duurzaam, effi ciënt en toekomstbestendig uitvoeren, met zo min mogelijk hinder tijdens de werkzaamheden, dan vraagt dat om de strategische inzet van innovatieve productietechnologie, met nieuwe materialen en ontwerpmogelijkheden”, zegt Maurice Kardas. Er wordt al ruim tien jaar gewerkt met composietmaterialen voor onder meer
bruggen, maar die worden gemaakt van een hars die eenmalig hard wordt. Wordt
zo’n brug afgebroken, dan kan het composiet hoogstens worden vermalen voor
hergebruik in minder hoogwaardige toepassingen. Composiet heeft vele voordelen:
het is vormvrij, het weegt minder, het vergt weinig onderhoud en het is sterk. Vandaar dat er het laatste decennium al veel bruggen geheel of gedeeltelijk van dat materiaal zijn gebouwd. “Vanuit onze ervaring met composiet én ons onderzoek naar de toepassingen
van 3D-printen zijn we ook gaan kijken naar de mogelijkheden om die techniek te combineren met materiaal dat wél circulair is.”
Klik hier voor het hele artikel uit het OTAR magazine.