seinen
De nieuwe NG-seinen (foto: ProRail).

De Nieuwe Generatie (NG) seinen die spoorbeheerder ProRail vorig jaar introduceerde boven en langs het Nederlandse spoor, kampt met problemen. De seinen nemen minder ruimte in en zouden beter zichtbaar en betrouwbaarder moeten zijn. Maar de zichtbaarheid blijkt tegen te vallen, schrijft ProRail in een brief aan de staatssecretaris.

Een jaar geleden installeerde ProRail de eerste zes NG-seinen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel. De spoorbeheerder kwam met een hele trits verbeteringen ten opzichte van de bestaande seinen:
• Het nieuwe sein heeft één lamp die groen, oranje of rood schijnt. Het bestaande sein heeft drie losse lampen.
• De kleur van het nieuwe sein is duidelijker en sneller zichtbaar.
• Met maar één lamp is het sein compacter.
• De lichtsterkte is variabel. Zo is ook bij schemering, dichte mist, flinke regen en zonneschijn het sein goed zichtbaar.
• Het nieuwe sein bestaat uit minder onderdelen, heeft minder onderhoud nodig en is dus duurzamer.
• Een reflecterende rand maakt het sein beter zichtbaar in het donker.

Niet veilig

Tot 2024 verwachtte ProRail enkele honderden NG-seinen te plaatsen door heel Nederland. In een brief aan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat meldde de spoorbeheerder vorige maand echter dat bij veiligheidstesten ‘in bepaalde omstandigheden problemen met de zichtbaarheid zijn geconstateerd, die maken dat het sein op dit moment niet veilig kan worden gebruikt en daarmee niet kan worden vrijgegeven’. Uit de brief wordt niet duidelijk wat er precies aan de hand is, maar ProRail geeft wel aan dat de ontstane situatie gevolgen heeft voor de uitvoerbaarheid, planning en kosten van projecten waar het NG-sein was voorzien.

Extra tijd en capaciteit

In 2024 staan vijftien projecten in de planning waarbij het nieuwe sein zou worden gebruikt. Om die projecten door te kunnen laten gaan, moet het bestaande type seinen (VRS-seinen) worden geïnstalleerd. Dat kost extra tijd en capaciteit: “De oude seinen zijn significant groter dan de NG-seinen. Daarom kunnen we deze niet zomaar weer gebruiken, eerst moeten de beveiligingsontwerpen worden aangepast”, zegt ProRail.

Uitstel voor Den Haag en Tilburg

Bovendien kan het volgens de spoorbeheerder slechts bij twaalf van de vijftien projecten. ‘Voor twee projecten, namelijk ombouw emplacement Den Haag en PHS Tilburg, hebben we helaas geconstateerd dat er onvoldoende tijd is om de beveiligingsontwerpen aan te kunnen passen en dat overgang naar VRS-seinen op dergelijke korte termijn zou leiden tot een onacceptabel groot risico op een onbeheerste situatie in de treindienst. Dit betekent dat we deze projecten niet volledig conform plan kunnen uitvoeren en een deel van het werk moeten verplaatsen’, schrijft ProRail in de brief aan de staatssecretaris. Op dit moment brengt ProRail in kaart welke onderdelen van de werkzaamheden in Den Haag en Tilburg verplaatst moeten worden en welke onderdelen wel door kunnen gaan. “Ook kijken we wanneer uitgestelde werkzaamheden kunnen plaatsvinden. Ondertussen werken we onverminderd door aan het goedkeuren van het NG-sein”, aldus ProRail.

Kijfhoek

Een derde project dat wordt getroffen door het op dit moment niet vrijgeven van het NG-sein is de verbetering van het goederenemplacement Kijfhoek (project Heuvel Kijfhoek). Een onderdeel van dit project is het verhogen van de veiligheid door het plaatsen van extra seinen. ProRail schrijft: ‘De uitvoering van het project Heuvel Kijfhoek loopt door en de eerste helft van het nieuwe heuvelsysteem komt conform planning in april 2024 beschikbaar. De seinen worden wel geplaatst maar afgedekt en buiten dienst gehouden. Totdat de seinen wel geschikt zijn voor gebruik, blijft de bestaande werkwijze op Kijfhoek zonder de extra seinen van kracht. Met deze werkwijze wordt voldaan aan alle veiligheidseisen.’