visualisatie ongevlijkvloerse kruising bij Zoeterwoude
Still uit de visualisatie van de ongevlijkvloerse kruising bij Zoeterwoude | Beeld: Provincie Zuid-Holland

De verbetering van de spoorverbinding Utrecht-Leiden loopt vertraging op door kostenstijgingen. De projectpartners gaan eerst extra geld zoeken. Bovendien bekijken zij of het hele plan goedkoper kan zonder de hoofddoelen (meer treinen per uur en een extra station Hazerswoude-Rijndijk) los te laten.

‘Leiden-Utrecht Beter Bereikbaar’ is een samenwerkingsprogramma van de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS, regio Holland Rijnland en alle gemeenten langs de spoorlijn. Het programma beoogt een upgrade van de spoorverbinding Utrecht-Leiden. Twee jaar geleden is de eerste intensivering van de dienstregeling al doorgevoerd. Sindsdien rijden er op werkdagen in de spits vier treinen per uur, in beide richtingen. De bedoeling is dat die frequentie de hele dag wordt gereden, en volgens het oorspronkelijke plan zou dat in 2026 gerealiseerd moeten zijn. Dat is een verdubbeling van huidige frequentie buiten de brede spits.  Vanwege de slappe veen-ondergrond rijden alle zowel stoptreinen als sneltreinen op dit traject met sprintermateriaal.

Voor de verbetering en veiligheid van de spoorlijn is een nieuwe ongelijkvloerse kruising voorzien in Zoeterwoude, bij de kruising met de N11.

Nieuw station

Daarnaast moet een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk zorgen voor betere bereikbaarheid van de regio. Met een frequentie van vier treinen per uur gedurende de hele dag voldeed het scenario aan de voorwaarde die het Rijk had gesteld voor akkoord op het nieuwe station. Daarop kon ProRail in januari 2023 advies- en ingenieursbureau Arcadis in de arm nemen om het station te ontwerpen. De opdracht aan Arcadis omvatte bovendien de uitwerking van aanpassingen aan het spoor om het station op te nemen in de dienstregeling.

Duurder

De kostenraming van het programma heeft aanpassing nodig. Nieuwe berekeningen leren dat het hele programma flink duurder zal zijn dan geraamd. Dat komt door een combinatie van prijsstijgingen, maar deels ook doordat programmaonderdelen die eerder globaal waren geraamd bij uitwerking toch meer kosten met zich mee zullen brengen. De programmapartners gaan samen een oplossing zoeken. Die moet komen van twee kanten: het aantrekken van extra financiering en versobering van de plannen, waar dat mogelijk is zonder de hoofddoelen van het programma los te laten.

Later

In het voorjaar van 2024 nemen de programmapartners samen een nieuw besluit over de onderdelen van de spoorverbinding Utrecht-Leiden. De lopende bestemmingsplanprocedure voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising in Zoeterwoude is on hold gezet. De oplevering van het resultaat in 2026 is hierdoor achter de horizon verdwenen.