Het is gelukt: Het tweede tunneldeel van de Maasdeltatunnel, Isabella, ligt op zijn plek op de bodem van het Scheur. Meer dan een half jaar na de oorspronkelijk geplande afzink kon Isabella met succes worden gekoppeld aan Alara, die al sinds 31 maart aan de Rozenburgse kant wachtte op haar ‘tweelingzus’.
Om half zes ’s ochtends startte het transport van het tunneldeel van de werf Damen Verolme naar de locatie van de Maasdeltatunnel, de plaats waar de Nieuwe Waterweg en de toekomstige snelweg A24 kruisen. Daar kon het tunneldeel bij dood tij keren, waarop halverwege de middag de afzink volgde. Op dinsdagochtend kwam de koppeling met het zuidelijke tunneldeel Alara tot stand en kon de aannemer, bouwcombinatie BAAK, starten met het verwijderen van de hijspunten van Isabella.
Hordenloop
De plaatsen van de Maasdeltatunnel heeft niet meegezeten. Bij de afzink van het eerste tunneldeel, op 31 maart van dit jaar, trad lekkage en vervolgens kortsluiting op bij het kopschot – het deel waar twee weken later het tweede tunneldeel aan gekoppeld moest worden. Die twee weken werden er vier. Maar op die dag, 29 april, verliep de operatie volledig anders dan gepland.
Door een tot dan toe onbekende zouttong op de bodem was de stroomsnelheid ter plaatse veel groter dan voorzien, waardoor een tros knapte en het nog drijvende tunneldeel in aanvaring kwam met de kade van buispalen. De aannemer blies de afzink af en het beschadigde tunneldeel moest terug naar de werf voor reparatie.
Daarna was het plan om de afzink te laten plaatsvinden op 8 oktober, maar dat bleek niet haalbaar omdat de voorbereidingen meer tijd vergden. Nadat de oorzaak van het echec van 29 april aan het licht was gekomen is niet alleen het afzinksysteem verzwaard, maar moesten ook aangepaste stromingsmodellen ontwikkeld worden om herhaling te voorkomen.
Op de nieuw vastgestelde datum, 21 oktober, raasde de zware storm Babet over West-Europa, wat noodzaakte tot uitwijken naar de volgende geplande datum: 6 november. Nu ligt dan toch de hele tunnel op zijn plek. De afzink heeft wel tot kostenverzwaring geleid, maar de openstelling van de nieuwe snelwegverbinding staat nog altijd in de planning voor 2024.
Blankenburgverbinding
De Maasdeltatunnel onder het Scheur door krijgt een lengte van 945 meter lang en is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Deze nieuwe verbinding moet leiden tot een betere ontsluiting van het havengebied, de ring van Rotterdam versterken en het verkeer een alternatief bieden om van noord naar zuid en vice versa te komen. De nieuwe snelweg, de A24, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg.