Bij het aanbrengen van wegmarkeringen in de provincie Utrecht wordt sinds deze maand gebruikgemaakt van een volledig elektrische ketel. Hiermee wordt uitstoot bespaard ten opzichte van een ketel op gasbranders.
Dinsdag 17 oktober is de machine voor het eerst gebruikt bij het aanbrengen van wegmarkeringen op de N238 in Huis ter Heide. Voor het aanbrengen van wegmarkeringen moet het materiaal, bekend als thermoplast, verwarmd worden tot meer dan 180 graden. Voorheen gebeurde dit met een gasgestookte ketel. De volledig elektrisch verwarmde ketel die vanaf nu wordt gebruikt, is ontwikkeld en gebouwd door Track Line BV, na een aanbesteding van de provincie Utrecht. Het ontwikkelen van de machine was een uitdaging, want zo’n ketel bestond volgens de makers nog niet.
Minder uitstoot
De provincie zette bij de aanbesteding in op meer duurzaamheid. Deze innovatieve ketel draait op stroom die deels wordt opgewekt door zonnepanelen op het dak van de vrachtwagen. Hierdoor wordt veel minder CO₂ uitgestoten. Die uitstootvermindering is niet alleen toe te schrijven aan het vervangen van de gasbranders door elektrische verwarmingselementen. Voorheen moest namelijk ook de motor van de truck blijven draaien om het roerwerk aan te drijven. Die aandrijving is nu ook geëlektrificeerd. Bijkomend voordeel van de elektrische ketel is bovendien dat deze veel minder geluid maakt dan zijn fossiele voorganger. Bij de oude ketel maakten de branders vaak veel geluid.
Verder verduurzamen
De volgende stap in het verder verduurzamen is de elektrificatie van de vrachtwagen zelf. Hierdoor wordt het transport van en naar het werk ook geluidsarm en fossielvrij.
De provincie heeft een video laten maken waarin de werking van de elektrische ketel wordt gedemonstreerd: