Babet
Op 17 oktober was Storm Babet op weg naar het noordwesten van Europa (foto: EU, Copernicus Sentinel-3).

Vanwege storm Babet heeft Bouwconsortium BAAK in afstemming met Rijkswaterstaat het afzinken van het tweede tunneldeel van de Maasdeltatunnel – onderdeel van de Blankenburgverbinding – uitgesteld van 21 oktober naar 6 november.

De Blankenburgverbinding is de nieuwe snelweg A24 tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg. Het afzinken van de tunneldelen van de Maasdeltatunnel is een belangrijke stap in het voltooien van deze verbinding. Het afzinken van een tunneldeel naar een diepte van 30 meter op de bodem van het Scheur is volgens Rijkswaterstaat en BAAK een “buitengewoon gecompliceerde operatie, waarbij de risico’s zoveel mogelijk moeten worden beperkt”. De zware storm Babet, die in Schotland, Engeland en Duitsland voor doden heeft gezorgd, raasde op 20 en 21 oktober over het noordwesten van Europa, inclusief het noorden van Nederland.

Te risicovol

De storm had effect op de stroming in het Scheur, waardoor het afzinken van het tunneldeel te risicovol was. De vaarweg is daarom afgelopen weekend niet afgesloten voor scheepvaart en de Boulevard bij Rozenburg ter hoogte van het bouwterrein bleef open voor het verkeer.

Vierde keer uitgesteld

Het is niet voor het eerst dat het afzinken van dit tunneldeel wordt uitgesteld. Oorspronkelijk zou het op 15 april worden afgezonken, maar dat werd twee weken naar achter geschoven toen bij het afzinken van het eerste tunneldeel lekkage was ontstaan. Rijkswaterstaat en het bouwconsortium besloten eerst maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Maar eind april ging het alsnog mis. Een van de zes kabels brak, het tunneldeel kwam tegen de kade en daardoor raakte het zogenoemde tijdelijke kopschot (de tijdelijke afsluiting van het tunneldeel aan de kopse kant) beschadigd. De oorzaak van de problemen was een hardnekkige zouttong in het Scheur, die leidde tot onverwacht hoge stroomsnelheden.

Het kopschot is vervolgens vervangen en het materieel is aangepast en verzwaard. Deze aanpassingen bestaan onder andere uit grotere pontons, dikkere kabels en zwaardere ankerpalen in het Scheur. Het afzinken van het tweede tunneldeel werd daarom gepland op 8 oktober, maar ook die datum is niet gehaald. Bij het testen van het verzwaarde systeem bleek namelijk dat één van de geleverde onderdelen van het afzinksysteem niet aan de eisen voldeed. Dit moest eerst worden aangepast en daarom werd de afzinkdatum op 21 oktober gepland. Storm Babet zorgde er afgelopen weekend dus voor dat het afzinken voor de vierde keer moest worden uitgesteld.

Reservemomenten

Gelukkig worden met het oog op dit soort omstandigheden reservemomenten gepland, zodat het werk alsnog op korte termijn kan worden uitgevoerd. Voor het afzinken op 8 oktober waren al twee reservemomenten ingepland: 21 oktober en 6 november. Nu 21 oktober niet geschikt bleek, wordt alles in gereedheid gebracht voor 6 november. Hopelijk werken dan alle weersomstandigheden mee.