Strukton
John Voppen (ProRail) en Martin Bos (Strukton) schudden elkaar de hand na het ondertekenen van de aanneemovereenkomst (foto: ProRail).

ProRail gunt het grootste contract in de grootschalige verbouwing van Amsterdam Centraal aan Strukton. Dat infrabedrijf gaat voor ProRail de huidige perrons verbreden en verlengen, de opgangen naar de perrons aanpassen, een nieuwe bredere oostelijke reizigerstunnel met winkels realiseren en onder de sporen een fietsenstalling bouwen voor bijna negenduizend fietsen.

Sinds 2021 wordt er hard gewerkt in en om station Amsterdam Centraal. Deze werkzaamheden zullen omstreeks 2030 zijn afgerond. John Voppen, de ceo van ProRail en Martin Bos, directeur van Strukton Rail-Civiel, tekenden op 27 september de aanneemovereenkomst voor de perrons, de nieuwe reizigerstunnel en de fietsenstalling. In 2024 start Strukton met de eerste spoorbak en het zesde perron. Dat werk sluit daarmee aan op de werkzaamheden aan de eerste brug en de infrastructuur die uitgevoerd worden door collega-aannemer Dura Vermeer. Vervolgens worden tot 2028 ieder jaar, van noord naar zuid, een spoorbak en een brug onder handen genomen.

Meer en langere treinen

Reden voor de verbouwing is dat naar verwachting het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Hierdoor is er meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Naast het verbreden en verlengen, worden de perrons evenwichtiger verdeeld over het station. Zo kunnen straks tegelijkertijd langere treinen en ook meer treinen aan de oostkant van het station halteren. Om ruimte voor die verbrede perrons te maken, verdwijnen enkele tussenliggende middensporen. Daarvoor moeten ook liften, trappen en roltrappen in alle reizigerstunnels worden aangepast. Deze komen vervolgens in het midden van de perrons te zitten.

Fietsenstalling

Naast de werkzaamheden voor het verbreden van de oostelijke reizigerstunnel wordt onder de oostelijke sporen de huidige oostelijke fietsenstalling uitgebreid naar bijna 9000 stallingsplekken. Het ontwerp voor de fietsenstalling is gemaakt door Arcadis. Architectenbureau ZJA is verantwoordelijk voor het integrale stationsontwerp. In samenwerking met Braaksma & Roos en Arcadis hebben zij het Definitief Ontwerp geleverd en alle vergunningaanvragen begeleid.

De winkel blijft open

Strukton gaat aan het werk terwijl het station gewoon in bedrijf blijft. John Voppen: “Het is een complexe klus, in een monumentaal station, dat ook nog eens openblijft tijdens alle werkzaamheden. Ik ben blij dat Strukton deze klus voor ons gaat klaren. We hebben er alle vertrouwen in dat ze dit op een goede manier gaan doen.”

Renovatie monumentaal station

ProRail gaat het monumentale stationsgebouw grondig renoveren. In de Cuypershal, de monumentale entree in het stationsgebouw, wordt de trap teruggebouwd, zodat je straks vanuit de hal direct richting metro kunt lopen. Daarna volgt de renovatie van de Cuypershal. De hal krijgt onder andere een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, een vernieuwde vloer, verlichting in de vorm van grote kroonluchters, bewegwijzering en reizigersinformatievoorzieningen.

Hoogfrequent spoorvervoer

Alle activiteiten van ProRail op en rond station Amsterdam Centraal zijn onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De aanpassingen aan het station moeten bijdragen aan de bereikbaarheid van Amsterdam en aan de stedelijke omgeving als een aantrekkelijke en leefbare plek. De totale kosten van het project in en rond station Amsterdam Centraal zijn beraamd op 850 miljoen euro.