Fietsers met een fysieke beperking en/of een aangepaste fiets kunnen niet overal vrij en zorgeloos fietsen, stelt de Fietsersbond. In de Week van de Toegankelijkheid heeft de bond daarom de brandbrief ‘Onbeperkt fietsen voor iedereen’ gepubliceerd. Daarin staan enkele belangrijke adviezen aan de beheerders van infrastructuur.
Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond: “Binnen gemeenten is weinig tot geen aandacht voor de fietser met een beperking of een aangepaste fiets. Er valt nog veel te verbeteren op het gebied van infrastructuur, bekostiging en erkenning. Het is nu lastig om een vergoeding te krijgen voor een aangepaste fiets of deze fiets te parkeren in een fietsenstalling. Door de brief te ondertekenen, help je ons het probleem te agenderen bij gemeenten.”
Obstakels
Fietsers met een aangepaste fiets komen veel obstakels tegen, zo blijkt uit een aantal voorbeelden dat de Fietsersbond op haar website heeft gepubliceerd. Zoals de ervaringen van Astrid Oomens. Ruim twintig jaar geleden kreeg zij een motorongeluk en liep ze blijvend letsel op. Sindsdien gaat ze zoveel mogelijk op pad met haar handbike. “Vooral oversteken bij provinciale wegen zijn vaak gevaarlijk”, zegt Oomens. “Dat kan zeker beter! Het meest last heb ik van hobbelige fietspaden, door boomstronken en losliggende tegels. Door de hobbels trilt mijn prothese, wat pijnlijk is.”
Drempels schuin nemen
Ook professioneel handbiker Mitch Valize uit Heerlen, die op de Paralympische Spelen in Tokio twee gouden medailles won, vindt dat de infrastructuur te wensen over laat. Valize fietst gemiddeld 400 kilometer per week. “Tijdens het handbiken heb ik vaak last van steile drempels of opgangen bij een stoep. Ik moet ze schuin nemen om er overheen te komen. Ook zigzaghekjes op een fietspad zijn een groot obstakel. Ik heb het geluk dat het mij lukt om met een paar keer steken er toch doorheen te komen, maar met een scootmobiel sta je echt vast.”
Community
Zowel handbikers, ligfietsers als driewielfietsers, al dan niet met een fysieke beperking, maken deel uit van de community Iedereen Mobiel van de Fietsersbond. Samen stelden zij de hoofdpunten voor de brandbrief samen:
• Realiseer toegankelijke voorzieningen, zoals stallingen voor aangepaste fietsen, toegankelijke toiletten en rustbankjes.
• Creëer goed overzicht in het verkeer voor iedereen, bijvoorbeeld door belemmerende begroeiing te verwijderen en spiegels te plaatsen.
• Vermijd gevaarlijke fietsinfrastructuur, zoals haakse bochten en smalle fietspaden met diepe berm.
• Houd rekening met de fietser met een beperking en/of aangepaste fiets bij omleidingsroutes tijdens wegwerkzaamheden.
De brandbrief is te vinden op de website van de Fietsersbond.