€119 miljoen CEF-subsidies voor aansluiting Nederlandse infra op Europees netwerk

CEF - luchtfoto trein op viaduct over snelweg

De Europese Commissie heeft voor ruim € 119 miljoen CEF-subsidies toegekend voor Nederlandse infraprojecten. Dat maakte het Europese agentschap voor klimaat, milieu en infrastructuur (CINEA) op 21 juni bekend.

Het bedrag is het totaal van een viertal subsidies uit het financieringsprogramma Connecting Europe Facility (CEF Transport). Doel van dat EU-programma is realisering van het kernnetwerk en het transportnetwerk voor personen en goederen in de EU. Het netwerk moet de belangrijkste knooppunten, overslagterminals, (lucht)havens en steden met elkaar verbinden.

ProRail: 70 miljoen voor Hoogfrequent Spoorvervoer Amsterdam

ProRail krijgt € 72 miljoen, voor drie spoorprojecten. Daarvan gaat 70 miljoen naar het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Amsterdam (PHS). PHS past het het railnetwerk aan om hoogwaardige treinverbindingen te realiseren. Doel is zo veel mogelijk de bestaande infrastructuur beter te benutten en zo min mogelijk of geen nieuwe sporen aan te leggen.

Verder ontvangt de North Sea Port Gent-Terneuzen bijna 2 miljoen voor onderzoek naar grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer in en om het havengebied aldaar. Dat gebeurt samen met spoorwegbeheerders ProRail en Infrabel.

Gemeente Venlo: 9 miljoen voor ondertunneling overweg

De gemeente Venlo krijgt € 9 miljoen voor de sanering van de overweg Vierpaardjes. Deze veelgebruikte viersporige overweg wordt vervangen door een tunnel. ProRail voert deze sanering uit.

Provincie Limburg: 37 miljoen voor binnenhavens

Het programma in Limburg betreft doorontwikkeling van drie binnenhavens: de Willem Alexander Haven in Roermond, de haven van Chemelot in Stein en de Beatrixhaven in Maastricht. De subsidie dekt de helft van de totale investering van 76,3 miljoen.

In de Willem Alexander Haven in Roermond, het grootste project van deze aanvraag, gaat het om een gecombineerd plan van hoogwaterbescherming met logistieke kades. In Nederland is het de eerste keer een project wordt gerealiseerd met cofinanciering van het HWBP (waterschap), CEF subsidie en een investering van het bedrijfsleven.

De haven Stein wordt doorontwikkeld in het kader van de verduurzaming van Chemelot. Om de productie te verduurzamen, zijn namelijk hernieuwbare grondstoffen nodig die per schip aankomen.

In de Beatrixhaven komt een vloeistofdichte op- en overslagvoorziening voor de eerste watergebonden reststromenterminal van Europa. Er vindt daarnaast onderzoek plaats naar een nieuwe kade in die haven, die een modal shift van weg- naar watervervoer kan bewerkstelligen voor de aangrenzende betonbedrijven.

Havenbedrijf Amsterdam: 2 miljoen voor basishaveninfra IJmuiden

Het project betreft voorbereidende studies naar basishaveninfrastructuur voor de offshore windindustrie in het havengebied van IJmuiden. Het gaat om de bouw van een 580 meter lange kade voor het ontvangen, samenstellen en onderhouden van windmolenonderdelen op zee.